Opname-sessie Le Boeuf, deel 1: De Voorbereidingen


Ready for lift off?

In Studio Havana heb ik over enkele weken een opname-sessie gepland, samen met de Nijmeegse band Le Boeuf. Deze indierock groep oefent regelmatig op de Gorter en heeft een aanstekelijk eigen repertoire. Ze doen mij denken aan een mix van Franz Ferdinand, White Lies, We Are Scientists en een vleugje The Cure. De viermansformatie bestaat al sinds de middelbare school uit Enzio (bas), Roel (drums), Nico (zang, gitaar) en Matthijs (gitaar). Ze hebben ondertussen al wat opname ervaring bij een andere studio in Nijmegen opgedaan en het prijzenswaardige resultaat hiervan staat op SoundCloud. Voor hun sound ben ik verwezen naar The National en FOALS. Laatstgenoemde band heeft mij aangenaam verrast, vooral toen ik las door wie ze geproduceerd zijn: niemand minder dan de 2013 Brit Award winnaars Flood en Alan Moulder! De toon is gezet…Record, play, tape running! Leuke gasten, enorm veel zin an!

Maar voordat het zover is moet er nog wel wat gebeuren: Op dit moment ben ik bezig alle opname-apparatuur aan elkaar te knopen en uit te testen. Ik werk met een 32 kanaals opname systeem, die bestaat uit een ouwerwetse analoge mengtafel (Mackie 32*8bus) die via aan aantal Digidesign 96 i/o interfaces is gekoppeld aan het Pro Tools HD3 systeem in mn Mac Pro. Voor de vocals kan ik ook gebruik maken van een Focusrite ISA 428 voorversterker. In Pro Tools (versie 9) maak ik eerst een opname template, zodat ik straks overzichtelijk zie wat er op welk spoor binnenkomt. De routing terug naar de muzikanten en de studiomonitors verloopt via een Mackie 24E Expander. Het aansluiten van de hele zwik gaat bij mij gepaard met duizend-en-een vragen en afleidingen (wat werkt het beste, hoe hou ik mijn signaal routing simpel en overzichtelijk…) en vele wensen (had ik maar…nog betere randapparatuur, het honderdvoudige budget om de akoestiek en de isolatie verder te verbeteren…een vak geleerd) en ook veel koude koffie. Maar het motto blijft: “roeien met de riemen die je hebt”…

De mackie 32*8 bus (l) en de 24E Expander (r) wordt bedrijfsklaar gemaakt…

Mormi!

Erg belangrijk voor de muzikanten is hoe ze straks een fatsoenlijke monitor-mix terug naar hun koptelefoons ontvangen. En natuurlijk zonder enige vertraging. Ik heb hiervoor een 4-kanaals koptelefoonversterker (Behringer Powerplay HA4000) ter beschikking. Het nadeel hiervan is dat je je daarmee een beetje beperkt tot het bieden van een “eat what you get” eenheidsworst. Dit omdat je er geen afzonderlijke mixen mee kunt maken. En het liefst geef je iedereen toch de mogelijkheid van een eigen geluidsmixje: Bovendien altijd prettig als je een beetje “more me” op je oren kunt draaien, zodat je jezelf ook net iets beter hoort dan de rest. O ja, en dan ook nog graag even een clicktrack voor de drummer! U vraagt…

Morgen maar eens op zoek naar een oplossing met een fijn “mormi-draaiknopje”…

Reageer